2008. január 18., péntek

A RÉV és ami mellette van





Eme napra beszéltünk meg egy kis balatoni madarászást Rimóczi Árpival és Durkó Lalával. Hajnal 4-kor kelés, 4,30-ra trolihoz érés, 5kor vonatindulás. Átszállás Püspökladányon, majd 6,50 körül megérkeztem Szolnokra. Árpi és Lala már itt voltak, gyorsan el is indultunk a Balaton felé. Először egy befagyott részen álltunk meg, ahol sirályokat és dolmány varjakat láttunk a jégen. Vihar-, danka-, és sárgalábú sirályok voltak. Majd az irányt a szántódi rév felé vettük. Megérkeztünk, és útban a part felé is látszott, hogy rengeteg madár van. Már első ránézésre is látszott, hogy nagyon sok a kerceréce, kb 1000-1200 lehetett. Összesen nem láttam eddig ennyit:) A parton előttünk néhány szárcsa bohóckodott, mögöttünk pedig a tőkések voltak hihetetlen bizalmasak. Az egyik gácsérnak nagyon bejött Árpi:) Spektív fel, és kezdődhetett az alapos kutakodás. Szépen jött is elő a többi faj: kontyos réce(20-30 pld), barátréce (80-100 pld), kis bukó (5-10 pld). A jég szélén feltűnt két rétisas is. Egy hegyi réce tojót is sikerült kiszúrni. Valamint a környéken még bütykös hattyúk, vihar-, danka- és sárgalábú sirályok voltak. Ekkor már Árpi feljebb ment a kis "félszigeten", mi még Lalával ezt a részt néztük. Gyönyörű volt a rengeteg kerce... Egy kormorán is feltűnt. Hirtelen Árpi szólt valamit, és Lala sebesen elindult felé. Én tovább folytattam ennek a résznek a nézegetését. Miután teljesen átnéztem, én is elindultam feléjük. Oda értem, és közölték velem, hogy egy jeges réce van ott. Ekkor jött egy kék helikopter (le kellett volna lőni), és a vízi szárnyasok szárnyra keltek. Ez a nap folyamán még vagy 2-szer, 3-szor lejátszódott. Ennek nem tudtam őszintén örülni:( Miután leszálltak elkezdtem keresni, hátha meglesz megint a ruca. Ezután szólt Lala, hogy megtalálta a fekete récét, meg egy másik madarat is! Gyorsan megnéztem, mielőtt megint jönne a helikopter. Így végre meglett egy régóta áhított fajom, és mindjárt két példányban (valószínűleg fiatal és tojó)! Nagyon kis pofás madarak voltak a 2008-as első új fajom példányai:) Továbbkutakodva sikerült visszatalálnom a tojó jeges récét is. Szerintem ez a legjobb téli récefaj. Miután alaposan kigyönyörködtük magunkat, átmentünk a rév másik oldalára. Csak ekkor vettük észre, hogy mögöttünk néhány búbos vöcsök van. Én kicsit lemaradtam, mert megvettem a kompra a jegyet. A másik oldalon is kercék, tőkések, sirályok és az ilyenkor szokásos vízimadarak fogadtak. Na meg egy igencsak gyanús ezüstsirály-szerűség. Végül a kis házi Nomenclator Bizottságunk nem fogadta el:) Itt Árpi kiszúrt 3 füstös récét! Az egyik pofája igencsak fehér volt. Még egy darabig nézelődtünk. Nagyon szép számban voltak búbos vöcskök (40-50pld). Utána kis kompozás következett. A kompról közelebbről is szemügyre tudtuk venni a füstösöket. Aztán a másik oldal madarai felriadtak. A fekete récék repültek a csapat elején, és nagyon közel szálltak el felettünk, mellettünk. A túra egyik legjobb momentuma volt! Átérve a másik partra egy kis vöcsök fogadott. Valamint egy tojó hegyi réce álldogált a jégen néhány másik kacsa és sirály között. 35 méterre sem volt!. Majd feltűnt egy figyelemfelkeltő sirály is. Végre! Ezüstsirály! Méghozzá gyűrűs! Lala közelebb akart menni, de egy horgásznak sikerült elijeszteni a madarat a gyűrű leolvasása nélkül. Egy darabig még nézelődtünk, majd úgy döntöttünk, hogy lenyomjuk az északi medencéjét a Magyar Tengernek. Túl sok nyílt vízfelület nem volt. Gál Szabiék tájékoztattak róla, hogy a Sió befolyásánál van biztosan szabad víz. Ide érve a strandon álldogáló egyedüli nyári lúdon akadt meg a szemünk. De semmi baja nem volt, csak úgy gondolta itt jó lesz neki. A torkolatnál tőkések, szárcsák, sirályok, hattyúk, valamint egy tojó kerceréce úszkált. A szárcsák viccesek voltak, ahogy a jégen a "vízen futásukat" imitálták és közben össze-visszacsúszkáltak. Beljebb volt néhány csörgő réce is a rengeteg "vadkacsa" között. Leolvastak még 2 bütykös hattyú gyűrűjét, valamint sikerült találni egy kis csapat szőlőrigót (5-10 pld) is. Ezután folytattuk utunk. Legközelebb csak a szántódi révnél volt nyílt vízfelület:( Megnéztük megint a récéket, plusz egy nádfoltba berepülő nádi sármányt. Majd elindultunk haza. Alighogy elhagytuk a várost, még feltűnt néhány dróton ülő sordély is. Kicsit szervezetlen, de jó túra volt, amely 2 új fajt hozott számomra. Éves lista: 92 faj

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Várom a folytatást.... de csak az igazat, csakis az igazat :-)

Lala

Névtelen írta...

Csókolom!
Oszt hogy-é a kompra a jegy?

Névtelen írta...

Drága!