2008. december 8., hétfő

Fenyőrigó, fenyőszajkó...

Reggel Fitala Csabával Egerben találkoztam, és indultunk Ostorosra, hogy megakasszunk pár fenyőrigót. Pár napja fedezte fel ezt a területet, a szőlők mellett egy régi gyümölcsös volt rengeteg rigóval. Elég korán indultunk, így még világosodás közben állítottuk a hálókat. A művelet során nem voltunk egyedül, mivel folyamatosan repkedtek át felettünk a fenyőrigók. Szőlőrigókat is hallottunk, egy tiszta 60-as csapatban repültek! Ennyit még sohasem láttam! Persze mellette több magányos egyed, illetve pár példányos csapat is volt. Estig legalább százat sikerült megfigyelnünk. A fenyőrigók száma minimum 2000-2500 volt, míg a közéjük vegyülő seregélyek 700-800 példány felett képviseltették magukat. Ez sem szokványos szám a Bükkalján ebben az időszakban. A távolabbi részeken pedig hamvas küllő ordibáltak. Még egy érdekes hang ütötte meg a fülünk, ami a közeli vadaskertből jött. Némi gondolkodás után rájöttünk, hogy dámszarvas barcogása az. Eddig ilyet se hallottam:) Az első ellenőrzés során 3 madarat hoztam be: 1 hím és 1 tojó fenyőrigó, valamint 1 tojó zöld küllőt! De ezután már semmi sem fogtunk a délelőtt, és a déli órák során, ami szinte hihetetlen! Két ellenőrzés között kinéztünk az Osotrosi-tóhoz, amin összesen 1 kormorán és 4 tőkés réce volt:) Már-már röhejes mennyiség egy akkora tavon, aminek ráadásul még nádasa is van. Mellette kék és széncinkék, verebek, citrom- és nád sármányok, valamint fekete rigók hangoskodtak. Az egyik bokorba láttam beszállni egy hosszabb farkú sármányt is, és mikor ránézek kiderül, hogy egy bajszos sármány! Na rá se számítottam. Így egy átlagos méretű bokron, ugyanabban az időben volt bajszos, nádi, citromsármány, mezei veréb és szőlőrigó! Nem rossz csapat:) Másik ellenőrzések közti pauzában pedig a hegy tetejére mentünk fel. Egyszer csak Csaba megszólal, hogy az fenyőszajkó vagy fekete harkály? "Természetesen" szép pöttyös fenyőszajkó tett igen hosszú repülést. Mellesleg idén már negyedjére láttam, Csaba pedig harmadjára. Délután meguntuk a hálók eredménytelenségét, és úgy döntöttünk, átnézünk Szalókra. A tónál a már tegnapi madarakat láttuk, valamivel kisebb számban. Még itt volt a lilik, és 1 kerce gácsér is. Majd haza mentünk.

Nincsenek megjegyzések: