2008. április 4., péntek

Hortobágyi énekesezés

Reggel kimentem a hortobágyi Öreg-tavakra néhány érdekesebb madárfaj reményében. Az első tó sarkánál kezdtem, ahol már szólt néhány tücsökmadár és nádiposzáta, de a vörösbegyek és csilpcsalpok vonulása is javában zajlott. Viszont a tavon néhány úszórécén és kis kormoránon kívül nem sok látnivaló fogadott. A kazetták mellett elhaladva sikerült felriasztanom néhány cigányrécét. Felérve az első lesre sem sokkal több néznivaló várt. Mígnem bekörözött felém egy halászsas, ami igazi felüdülést okozott a rengeteg barna rétihéja között. Majd áthúzott egy 600 egyedből álló nagy goda csapat is! Ezután úgy döntöttem a bivalyos mögötti gátat veszem szemügyre. De ahogy kiértem az útra néhány szőlőrigó és 8 fenyőpinty mutatta magát. Aztán még szőlőrigók következtek, és így végül kb 20 példányosra dagadt a csapatuk. A célba vett gátra még fel sem sikerült érnem, mikor egy éneklő kékbegyet vettem észre az egyik nádszálon, amelyről sajnos normális fotót nem sikerült készítenem. A gáton sok énekes rigó volt, de örvös nem akadt köztük. De éves listára új fajként sikerült megpillantanom nádi tücsökmadarat, majd cserregő nádiposzátát is. A bivalyok helyén főleg bíbicek, nyári ludak, erdei cankók (hárman) voltak, és egy csapat havasi pityer. Visszaérve a főgátra folytattam utam, de sajnos túl sok látnivalót nem hozott a további séta. Aztán egy nagy vörös gém hozott némi színt, majd pedig 1 nagy rókalepke. Meg néhány rétisas. Majd néhány bandita következett, akik nyári ludaknak és szárcsáknak álcázva zárták el előlem az utat:) A hatos tavon megpillantottam 2 vörösnyakú vöcsköt! Gyönyörű nászruhás madarak voltak! Ezen kívül itt már szép számmal voltak bukó- és úszórécék is. Utána kicsit fotózgattam, aminek eredménye néhány életlen kép lett. Folytatva utam az egyik fűzön észrevettem egy tüzesfejű királykát! Mindig örülök ennek a kismadárnak. A Kondáshoz érve rengeteg dankasirály fogadott, de sajnos nagyon homogén volt az állományuk. A tavon kiszúrtam még 2 vörösnyakú, majd 6 feketenyakú vöcsköt. Ezen kívül a szokásos kormorános, gémes, kócsagos, récés kép fogadott. Még a nyugati lestől láttam néhány száz liliket a tavon, de nagyon messze voltak, és mire ideértem ki is repültek Mátára. Tovább folytatva utam a keleti gátnak vettem az irányt, ahol további rigók, barátkák és füzikék fogadtak. Mátán a ragadozókat főleg barna rétihéják képviselték, akik mellett a nyári ludak is jól megfértek. Majd egy fejem felett áthúzó kis póling, és néhány sárgafejű királyka következett. A 11-es tó sem hozott túl sok látnivalót, a már megszokott összetételű vízimadár együttes volt rajta. Aztán a tó szélénél megint megjelentek a szőlőrigók, de most már 1 fenyőrigó is vegyült közéjük. A sínek felőli részén pedig néhány nagy póling táplálkozott. Majd mentem a vonathoz, ami hamarabb ment el, ezért le is késtem. Így hát tettem még egy kis kört a bivalyoknál, de már nem sok madár látszott. A sínen indultam vissza, aminek eredménye 1 erdei szürkebegy és 1 nyaktekercs lett. Nem panaszkodhattam:) Aztán kimentem a vonatra várni, ami most meg természetesen késett egy fél órát... Jó kis nap volt, csak az a fránya tömegközlekedés.
Éves lista: 173 faj

Nincsenek megjegyzések: