2008. április 13., vasárnap

Gémsokadalom


Eme napon is kinéztem a Szalóki-tóhoz. Méghozzá nem hiába! De kezdjük az elején. Kb 11-re értem ki, a gát felé vezető úton a szokásos tengelic-sordély páros fogadott. A gát előtt már észrevettem egy tavaszt jelző madarat, méghozzá egy hantmadarat! A kifolyó betonkorlátján csücsült. Tovább menve a gáton megint szokásos barázda-kenderike duó, megspékelve 1 kis lilével és 3 billegetőcankóval, és egy még itt tartózkodó havasi pityerrel. Látszott, hogy a tó felett is kavirnyolnak sirályok: 8 danka volt. De, akadt köztük 3 küszvágó csér is, amik '94 óta nem mutatta magát a tavon! Nagyon örültem nekik. Haladtam tovább, a nyugati parton az egyik bokorból ismerős ének szólt. Majd a madár mutatta is magát: egy kis poszáta hím volt, igen nagy sürgés-forgásban. Próbáltam fotózni is, de sajnos nem egyféleképpen gondoltuk a dolgot, így nem sikerült normális kép róla. Utam során amúgy rengeteg madár énekelt kiülve, velem mit sem törődve: rigók, vörösbegy, füzikék, citromsármány, barátka. Kicsit lejjebb így lett meg idei évem első fitisz füzikéje is. Majd megtaláltam a holló-pár új fészkét is, a kotló madárral egyetemben. Aztán a tó végéből leszámoltam a vízimadarakat: 3 káró, 7 szürke gém, 36 tőkés réce, 8 csörgő réce, meg persze a csérek és sirályok. Aztán bementem hátra a dzsindzsába is, ahol a gémek 1 barna rétihéja társaságában jó ízűen fogyasztották a halakat. Miközben a dévérek hevesen ívtak. Ekkor jött be 1 bíbic is, majd megláttam az évem első kakukkját is. Többet is hallottam már hátul, de látni még nem sikerült őket. Majd nádi sármányok lesése közben 2 gém ugrott meg előttem, és kiült egy közeli fára. Vörös gémek voltak, még soha nem láttam itt őket. Kicsit fotózgattam őket, majd haladtam tovább a nyárason keresztül, ami annyira nem volt egyszerű. Végre kiértem! Az egyik gazcsomóból néhány barna madárka szállt fel, és egyikőjük kiült egy ágra és éneklésbe kezdett. Erdei pityer volt. Tovább haladván visszakanyarodtam a tóhoz. Az egyik nádfoltból hangos csörgés hallatszott, majd megláttam egy kisebb testű madárka vörös farkát. Kis hajkurászás után biztossá vált, hogy fülemüle. A felismerés pillanatában egy kvakkogó madár körözött be felém. Bakcsót is most látok először a tavon! Pontosabban felette:) A nádasból 2 vízityúk is szólt, habár nem mutatták magukat. A bokroson túl jutva, kiértem a föld útra, ahol rozsdás csuk énekelt. Majd benéztem a Töviskes-völgybe, ahol a szokásos fáján már ott ült a kabasólyom. Meg jópár kakukk, seregély, egerész és egyéb repkedő jószág. A völgyben jól látszott, hogy idén rengeteg agárkosbor lesz, és a tavaszi héricsek száma is megdöbbentő magas volt. Visszafelé jövet a völgyből a középső füzesekbe is bementem, ahol egy lakott zöld küllő odú felfedezése mellett egy csinos kis örvös légykapó jelentett még örömet. Utána kinéztem még a Kis-Rózsásra, ahol az énekes rigó és erdei pityer jelentett némi izgalmat. Valamint egy fűből kiszálló nyaktekercs. Ezután önelégült fejjel bandukoltam haza:)
Éves lista: 189 faj

Nincsenek megjegyzések: