2008. március 21., péntek

Récéktől a ragadozókon át a récékig:)

Mai napom kezdését a hortobágyi Öreg-tavaknál képzeltem, így hát reggel nagy nehezen rávettem magam, hogy felkeljek. Fel, majd leszálltam a vonatról, és nekivágtam. Az első tavon nyári ludak, búbos vöcskök, szárcsák, úszórécék (főleg tőkés, kendermagos, csörgő), bütykös hattyú és néhány kis kormorán fogadott. Az egyik száraz fán 2 rétisas is volt (a nap folyamán 5-6-ot láttam).Ezek a fajok voltak jellemzőek az első 4 tavon, természetesen kormoránokkal, dankákkal, barna rétikkel és egyéb gyakori vízimadárral egyetemben. Az első tó melletti kazettákon 20-30 cigányréce is volt, meg 1 erdei cankó. A nádasból vízityúk, guvat és szárcsa szólt. A csilpcsalp füzikék nagy száma is meglepett. A 3/4-es tó mellett 3 bakcsó is volt, amik ilyenkor meglehetősen nem jellemzik a magyar vizeket. Több nádfoltból szólt a sitke is, de látni nem sikerült őket. Valamint találkoztam az ideim évem első kanalasgémével is, és egy vízicsibe-szerű madár ugrott be a nádasba mellettem, ami igencsak elgondolkodtatott. A négyes tavon a nagy kócsagok nászát is volt alkalmam megfigyelni. A hatos tóhoz érve az anas-fajokat felváltották a bukórécék. Volt barát, cigány, kontyos, kerce és a szárcsacsapatban úszva 1 pár üstökös réce is.Majd a Kondást vettem észre, alighogy elértem a tavat, Tar Janival találkoztam. Ő mondta, hogy pár száz nagy lilik között van 2 kis lilik és 7 vörösnyakú lúd a nyugati lesnél. Odamentem, és a nyakikat hamar meg is találtam. Majd nem sokkal később 1 kis liliket biztosra láttam, a másikban viszont nem voltam 100%-ig biztos. Ezután a kis kunyhó felé vettem az irányt. De út közben azért még meglestem 1 fülemülesitkét is. Beértem a kis kunyhóba, és elkezdtem vizslatni a tavat. Nem sok újdonságot láttam, a leginkább említésre méltó a kanalas és nyílfarkú récék nagy száma volt, meg az a néhány kanalasgém. Ekkor hallottam meg, hogy egy autó állt meg a kunyhó mellett. 10 perc múlva befejeztem itt a lesekedést, és kimentem. Legnagyobb meglepetésemre Roy Adams volt Konyhás Sándorral, és két angol madarásszal. Felvilágosítottak arról, hogy egy szirti sas most ment el. Na, ennek annyira nem örültem:( Lázas sitke nézegetésbe fogtunk, amikor szólt Sándor, hogy visszajött a sas! Egy másodéves szirti sas volt! Gyönyörő madár, ráadásul rá pár percre megjelent egy tojó vándorsólyom is. Nem volt rossz:) Utána elváltunk, ők libát mentek nézni, én pedig megkerültem a hatost és a keleti gáton kutyagoltam egy darabig. Az egyik trágyadombon egy sérült hím sárga billegető bogarászott. A lesekből túl sok izgalmat nem kellett átélnem, ha csak az egyre erősödő szélt nem vesszük annak, és Máta sem a szebbik arcát mutatta. Aztán az egyik lesből megláttam egy vidrát! Idén már belőle is a másodikat láttam, akárcsak a szirti sasból. Majd átvágtam az egyik tó mellett, és visszatértem az útra. Még a bivalyok mellett benéztem hátha van örvös rigó, de nem volt szerencsém vele. Majd a vonat előttem 300 méterre ment el. Sebaj, legalább megtudtam még nézni az utolsó tavat is. Itt volt már végre 1 pár kis bukó is, valamint bukó és úszórécék is. Sikerült kiszúrnom a tajtékzó habok közt 4 gyakran bukdácsoló hegyi récét is. 1 gácsérhoz 3 tojó tartozott, és nem merném azt mondani, hogy nem a nem sokkal korábban látott Tisza-tavi madarak voltak. Ezután befejeztem a leskelődést, és elindultam vonathoz. Nagyon jó kis nap volt, megannyi csodálatos madárral és élménnyel.
Éves lista: 153 faj

Nincsenek megjegyzések: