2008. augusztus 10., vasárnap

Víztapsi!


Tegnap este jött az sms, hogy laposcsőrű víztaposó van a Virágoskúti-halastavakon. Nem bánnám, ha egyszer végre a Szalóki tavon lenne valami, hogy ne nekem kelljen órákat utazni:) Szabó Antival megbeszéltük, hogy ma kimegyünk rá. Reggel vonatoztam egy "kellemeset", majd vártam Antiékra egy órát, hogy befussanak. Jött még Mester Béla (a kép készítője) is, és Anti anyukája volt a sofőr. Letett minket a halastavak bejáratánál és neki vágtunk. Mire elértük a 2-es tavat már teljesen sárosak és izzadtak voltunk. Ott szkóp fel, és hajrá! A tavon bőven volt madár: több száz tőkés réce, nyári lúd, szárcsa mellett csörgő és kanalas récék, szürke gémek, nagy kócsagok, 4 fekete gólya, danka és nagy sirályok, küszvágó csérek, kormos és fattyúszerkők, kormoránok és pár kis kormorán voltak. A limikólákat nagy godák, bíbicek, 1 nagy póling, pajzsos, billegető-, réti, erdei, füstös, szürke cankók, havasi és apró partfutók, kis lilék és sárszalonkák képviselték. De a keresett madarat nem találtuk. Sajnos az időjárás sem nekünk kedvezett, felhős, szeles idő volt. Némi mozgolódás után, Béláék kissé türelmetlenekké váltak, és telefonos segítséget kértek Fitetitől. Az útmutatása után gyorsan meg is lett a madár, csak a távolsággal volt gond. Kb 700-800 méter volt köztünk, ami az élvezhetőséget nagyban befolyásolta. Irány közelebb jelszóval, Antiék a mederben, én pedig a parton mentem a madár felé. Találtam egy nyílást két fűzfa között, és bementem. A madár 60-70 métere lehetett tőlem! Egy még vedlésben lévő laposcsőrű víztaposó!!! Az iszapon táplálkozott sárszalonkák társaságában. Antiékat felhívtam, hogy másszanak ki végre a partra, és jöjjenek ide. Ők is jól megnézhették így. Amúgy a madár nagyon aktív volt, többször repült, úszott. Jó ideig elnézegettük, közben azért szemmel tartva a többi madarat is, hátha jön még valami ritkább. Sajnos csak egy döglődő dankasirályt láttunk, alig pár méterre tőlünk. Így hát elindultunk visszafelé. A másik úton mentünk, közben ránézve a tó más részeire is. A másik végén végre élő kanalasgémeket is láttunk (emitt csak 2 döglött volt). Volt kis kócsag is, és a már látott limcsik mellett 6 havasi partfutó társaságában 20 körüli sarlós partfutó is akadt. Egyik másik nászruhája még jól látható volt, de akadtak köztük fiatalok is. Nekik is nagyon örültünk. Ezután tovább mentünk barna rétihéják és gyurgyalagok keresztezték utunk. Majd pont kiérvén a tórendszerről megpillantottam egy fák felett alacsonyan lévő darázsölyvet, és habár ordibáltam az előrébb lévő egyéneknek, ők már nem tudták megnézni. Ezután felvett Anti anyukája, és elindultunk a vasútállomás felé. A vonatot lekéstem, így 2 órás várakozás után jött csak, és elindultam haza.
Éves lista: 259 faj, magyar lista: 286 faj

Nincsenek megjegyzések: