2009. március 13., péntek

Récetömegek és eső...

Kiskörére buszoztam ki reggel, mivel oda volt megbeszélve találkozóm Durkó Lalával, Nyíri Lacival és Hegyesi Attilával. A Tisza-tavat akartuk lemadarászni, ami hellyel-közzel sikerült is. Az odafelé vezető úton egy kuvik örvendeztetett meg, amely a szomorkás időben egy kéményen ücsörgött Kisköre határában. Az idő a nap nagy részében esős-havas esős-havazós volt:( Abádszalók felé indultunk, ahol az öbölben 3-5 ezer közötti barátréce volt, 1000 körüli szárcsával és kontyos récével kiegészülve. Ezeken kívül viszonylag nagy számban volt jelen tőkés, fütyülő , csörgő és kerceréce, búbos vöcsök, kócsag, szürke gém és kormorán is. Életemben nem láttam még ennyi kontyos récét egyszerre! Az első ritkábbnak mondható faj egy kis fakopáncs tojó volt:) A vízen pedig Köre és Szalók közt félúton Lala kiszúrta az első hegyi récét. Minden bizonnyal egy másodéves hím madár volt. Aztán a Viking kikötőnél pedig én láttam meg 3 tojó egyedet. A strandról is benéztünk, ahonnan jobban láttuk a kacsákat. Innen 6 tojó, 3 öreg és egy másodéves gácsér hegyi récét vettünk észre, így az elsővel együtt összesen tizenegyet láttunk! Az évem első cigányrécéje is itt volt (csakúgy, mint tavaly), egy gyönyörű hím személyében. Az úton és mellett pedig 4-5 léprigó szedegetett. Eztán Kiskörén a strandra néztünk ki, ahol is 100-150 sirály volt, de kizárólag dankát, sztyeppit és vihart találtunk köztük. Barázdabillegető is akadt szépen az iszapon, meg mintha piroslábú cankót is hozta volna az időnként felerősödő szél. Utána következett Sarud, ahol láttuk végre a mai első kis bukókat is. Amúgy itt a szokásos pangás volt. Poroszlón, kezdésként az útról néztünk rá a vízre. Itt is akadt 150-200 bukóréce, főleg barát és kontyos, de képviseltette magát kerce és vagy 20 kis bukó is. Ezenkívül kendermagos réce érdemel említést. A másik oldalon pedig 20-25 bütykös hattyú alkotott látványos gruppot. A gáton menet pár száz libával találkoztunk, de csak nagy lilik és nyári lúd volt köztük. Ekkor hallottunk egy nagy póling-szerű hangot, valamint láttunk egy szőlőrigót is. A kis kormorán-toronyról ismét érdekes látvány tárult elénk. Én először a vándorsólymot néztem meg, amely most is a szokásos fáján ült. Úszó récéből itt kb 700 példányt láttunk. Ez a szokásosnál némileg kevesebb, de legalább fajokban széles spektrumú összlet volt:) A már megszokott tőkés-csörgő-fütyülő-kendermagos-nyílfarkú kacsák mellett, az idei első kanalas és böjti récéimet láttam itt. Valamint nem sokkal ezután a hasonlóan éves új barna rétihéja is végre szemem elé került. Ezen kívül még volt két rétisas, 3 vetési lúd, és az itt is legalább 3-szor halott piroslábú cankó végre átrepült előttünk. A nézelődés megunása után megpróbáltam Poroszlóról haza jutni vonattal, de pont lekéstem. Így Abádszalókra átmentem a kis csipet-csapattal, és onnan mentem haza. Nem volt rossz nap, sőt!

Nincsenek megjegyzések: